Fjällvandring!

Vi har pratat länge om att det vore kul att vandra i fjällen! Men av olika orsaker har det inte blivit av!

Men nu satt vi en onsdagskväll, pratade på det igen och bestämde oss att nu var det dags 😊 Kollade datum som passade oss båda! Dagen efter var semestern och katt/kaninvakter fixade! Kollade upp stugor och bokade den!

I torsdags var det dags att åka till Grövelsjön!

Söt liten stuga i Malung!

Vi kom fram på em/kväll! Installerade oss i stugan och tog oss en promenad! Hundarna hade överskottsenergi efter många timmar i bilen, trots många bensträckare. Efter promenaden så körde vi lite Budföring så de fick blåsa ur sig!

Fredag morgon packade vi ryggsäckarna och for upp till Grövelsjöns fjällstation.

Hade tittat ut några vandringsleder som skulle kunna passa Heiti! Bla till Jakobshöjden!

Riktigt stenigt på sina ställen!

Vi tog pauser ganska ofta för Heitis skull!

3/4 vilade! Inte svårt att gissa vem som tyckte att då ska det busas istället 😂

Heiti spanar!

Det blåste en hel del på kalfjället! Men vi hittade lite lä som vi kunde sitta och ficka innan vi gick sista biten upp på höjden.

Ska erkänna att jag blev besviken av utsikten när vi nådde toppen! Vi bestämde oss för att ändra kurs och gå av leden.

Det gjorde vi rätt i 😁 Vilken utsikt över Grövelsjön och norska fjällen!

En liten bebodd ö mitt i sjön!

Vi höll oss på västra sidan ner till fjällstationen!

Svårfotade ripor!

Det blev en kanondag 😃 Men Heiti är ju ett kapitel för sig! Han var som en draghund som stod i ”startgropen”! Så himla bråttom! Ser, känner och hör ALLT 😅 Hade köpt selar, expander och flexi-koppel och det var tur! Vi gick med varsin hund! När Bosse gick med Heiti, då skulle han springa runt och hålla koll på oss alla = ett evigt trassel! Gick Bosse med Eazy, då låg han på som värsta draghunden, för han skulle gå hos mig.

Önskade att vi kunnat ha haft dom lösa ibland 😉 Men det är koppel på som gäller i renbetesland!

Vi undrade första kvällen vad det var som brusade? Det fanns ett vattenfall inte långt från vår stuga!

På lördag bestämde vi oss för att gå nånstans där vi kunde ha hundarna lösa! Allihop behövde det efter gårdagen 😅 Hittade ett fint vattenfall som hette Yxingåfallet! Vi letade och inte fann vi fallet! Vägbeskrivningen var totalt värdelös 😒

Vi svängde in på en väg och skulle titta vad som fanns!

Där fanns Fjätfallet/fallen och det gick en vandringsled där också 😊

Det var en hängbro över älven! Bosse och Eazy gick först, så Heiti blev helt till sig i trasorna 😅

Frän plog!

Nöjda gossar som kunde få gå lösa! Vi hade varierad terräng och utsikt!

Har aldrig sett en stenkoja förut!

Vi fikade i solen vid ett tjärn! Eazy var tvungen att provsitta stenblocken!

När vi kopplade upp hundarna innan vi kom tillbaka till fallet, så blev de ”döva” och drog i kopplen igen! Vi diskuterade fram och tillbaka vad det kunde bero på? Så här som de varit de två sista dagarna har de aldrig betett sig förut!

Men så kom vi på orsaken! När jag och Bosse är ute och går ihop i skogen så är de alltid lösa. De gånger de är kopplade så har jag varit själv och håller båda två! De är så inkörda på att gå bredvid varandra och att jag går bakom!

När vi kom tillbaka till stugan så började vi leta efter en kort tur vi kunde gå när vi for hem. Bättre med lite trötta, nöjda hundar när vi ska köra såpass långt 😊

Vi bestämde oss för att åka upp på Nipfjället på hemvägen!

Det var molnigt! Men vilken häftig utsikt 😊

Städjan, ”sockertoppen” i bakgrunden, är den sydligaste toppen i det svenska fjällmassivet.
Eazy håller på att blåsa bort 😅

En fin, men otroligt blåsig och kall tur! Nu ändrade vi taktik och jag tog båda hundarna! Då var allt som vanligt, inget drag i kopplen! Vilka vanedjur dom är 😂

Nu får vi träna koppelpromenader ihop tills nästa gång vi åker till fjälls 😋 För fler gånger kommer det garanterat att bli 😃

Eazy var så trött igår! Normalt blir man ju trött av alla nya intryck osv! Heiti var det tvärtom med! Hur speedad som helst 😅 Men idag är han lika galen som vanligt 😉